cipangu

Wednesday, March 16, 2011

Eroi, vedete, afectați

N-aş fi postat aşa repede, dar cei din ţară vor să ştie ce se întâmplă. După presa din România, Japonia nici nu prea mai e pe hartă. Am încercat să folosesc cât mai puţin calculatorul şi tv-ul zilele astea, din economie de curent. Pe scurt, cu liniuţă, la 5 zile de la cutremur. 
  • Se poartă poveştile cu români, „mărturiile cutremurătoare”. Dragii mei, dacă aveţi încă toţi pereţii în picioare, lumină în casă şi vă curge apă de la robinet, simplul fapt că v-aţi aflat aici şi v-a căzut doar peștili dă pă televizor nu vă face eroi. Nici vedete. Hai să fim serioşi. În afară de cei din prefecturile afectate de tsunami, restul, cel puţin deocamdată, nu am păţit nimic. Să mulţumim pentru asta şi să avem minima decenţă măcar să tăcem când e cazul.
  • Moda numărul doi: revoluţia continuă pe Facebook. De altfel, mai mult decât eficient: pe unul dintre cei direct afectaţi de cutremur, aflat acum într-o sală de sport din Sendai, de exemplu, îl ajută enorm faptul că cineva a dat un click la una din cauzele alea, sau că altcineva şi-a ataşat la poză o bulină cu „pray for Japan”. Lui nu-i mai trebuie apă, pături, mâncare şi nici să ia legătura cu rudele de care nu mai știe nimic, nu, click-ul ăla e de ajuns şi vă rămâne recunoscător pentru toata viața. Puteţi dormi liniştiţi.
  • Tot pe Facebook, apeluri pentru a raţionaliza curentul: cică dacă aveţi în casă aparate electrocasnice pe care nu le folosiţi, scoateţi-le din priză. Vă zic eu unul: calculatorul cu care daţi mesaje inutile şi click-uri la farmville. Ca să fie siguri, cei de la Tepco au zis că o să întrerupă ei curentul câteva ore pe zi. Ne tot ameninţă de câteva zile, dar încă nimic.
  • Supermarketurile au început să arate ca alimentarele de pe vremuri; toţi îşi fac provizii. A dispărut întâi pâinea, apoi orezul, alimentele congelate. Ca atare, acum trei zile am făcut prima oară în viaţa mea pâine. Nu la maşină, am pus mâna de-am frământat ca bunica, am lăsat-o la dospit şi am copt o minunăţie de pâine rotundă, ca la ţară. Mama îmi tot zicea cum făceau ei în copilărie pâine la ţest, nu ştiu cum o fi, că n-am mâncat niciodată, dar zic eu aşa în sinea mea că pâinea asta aşa trebuie să fi fost.
  • Vreo două zile, tot din economie de curent, au fost oprite şi trenurile. În ziua cutremurului, au fost oameni în Tokyo care au mers vreo 12 ore de la serviciu până acasă. A doua zi, magazinele de biciclete au rămas şi ele fără marfă în câteva ore.
  • Aseară, la ora locală zece şi jumătate, a mai avut loc un cutremur cu epicentrul la noi în prefectură, în Shizuoka. 6.1, mezelic, ăstuia presa romană nu i-a dat atâta importanţă.
  • Că tot am zis de eroi şi vedete, trebuie să spunem cine sunt de fapt cei mai afectaţi dintre toţi. Nu sunt nici cei care au rămas fără case şi sunt acum în adăposturi, nici cei aflaţi în Fukushima, în pericol de iradiere, nici măcar cei dispăruţi. Nu. Cei mai afectaţi sunt reporterii şi cei prezenţi în studiourile televiziunilor de ştiri româneşti. Dragii mei, vreau să vă asigur şi pe această cale că toată Japonia, dar mai ales cei sinistraţi se roagă pentru voi să treceţi cu bine peste această încercare.

P.S. Majoritatea cetăţenilor români din Japonia şi-au luat bilete şi se întorc. Eu nu ştiu ce să zic, dacă văd că îmi creşte încă o mânuţă, sau tentacule, chem lăutarii să mă petreacă până la aeroport. Ieri, un prieten mi-a trimis această melodie, care zice el că se potriveşte contextului. Aşa o fi. S-auzim de bine.


16 comments:

  1. asa e, din pacate! sus in topul momentelor jalnice a fost cind realitatea tv a inceput sa arate imagini din filmul 2012. si se milogeste de toti amaritii care au avut vreo legatura vreodata cu japonia sa vina sa dezbata problema in fata natiunii...

    Nihon, gambare!

    ReplyDelete
  2. Salut! E foarte adevarat, romanii sunt bolnavi de isterita. Asta pentru ca moartea se vinde bine la tv. Cel mai mult mi-a placut o stire la protv "Soarta lumii in mainile a 50 de oameni: eroii de la Fukushima". II respect enorm pe bietii oameni, care, chiar daca scapa cu viata, vor ramane cu sechele grave, dar de aici pana la "soarta lumii" si "catastrofa mondiala" e cale lunga. parca vad ca peste 20 de ani, cand vreun roman va avea probleme de sanatate se va zice: "asta e de la reactorul fukushima"...

    p.s. painea in tast (din ce am vazut eu la tara la olteni) se face dintr-un amestec de faina cu putin malai, se face ca o lipie, mai groasa decat aia libaneza, se unge cu galbenus de ou. apoi, se face focul in cuptor (de-ala traditional, nu de-asta cu gaze) si cand e gata jarul se trage afara din cuptor, se baga painea inauntru, se pune o tabla apoi la gura cuptorului, sa-l inchida, si se ingramadeste jarul pe tabla aia.

    ReplyDelete
  3. Wow, multumesc mult de reteta. Cand ajung in tara, stiu ce fac.

    ReplyDelete
  4. Respectele mele sincere pentru postul asta!!

    ReplyDelete
  5. Mi-a placut postul asta mult.
    Este nevoie de cate un dus rece pentru a calma spiritele,asa cu reactoarele au nevoie de racire.
    Ahhh,era sa uit,bulina cu "pray for Japan" e totusi buna de ceva.Aminteste oamenilor de Japonia si ca pot ajuta intr-un fel sau altul. :D

    ReplyDelete
  6. BUNA!ESTI SI PE FACEBOOK?

    ReplyDelete
  7. super articolul!
    din osaka, sunt la un pas de a-i strange de gat pe toti cei care ma indeamna sa fug din calea "apocalipsei japoneze".
    astept si eu cu interes sa-mi creasca o ureche in frunte sau sa incep sa stralucesc pe intuneric. spre dezamagirea televiziunilor de la noi, ma tem ca n-o sa se intample prea curand.
    numai bine!

    ReplyDelete
  8. Excelent! Noi am zis ca plecam dupa ce ne creste a treia ureche in frunte :))

    ReplyDelete
  9. Pesemne oameni seriosi cu capul pe umeri sunt din ce in ce mai putini in Romania. Citind postarea ta, imi dau seama ca o parte din ei sunt inca in Japonia. Sa fie totul ok din nou la voi. Respect pentru cele scrise!

    ReplyDelete
  10. Salut! Eu acum am auzit-o pe cea mai buna: neaparat sa ma duc sa-mi iau pastile cu iod! In curand o sa arate farmaciile din Romania ca supermaketurile din Japonia, ca...doar n-o sa ia lumea numai pastile cu iod. Eu am locuit in Kobe, iar acum sunt in Romania. De ieri nu suport sa mai aud nimic despre ce se intampla in Japonia, imi selectez si singura sursele. Oamenii aia lupta acolo la Fukushima si noi ne panicam de la mii si mii de kilometri departare...

    Ganbare!

    ReplyDelete
  11. Foarte bine ai scris despre Romania.
    O prietena de la o agentie de presa mi-a povestit o data despre un eveniment cultural la care nu a mers niciun reporter. Toti s-au dus la scandalul tiganilor din Ferentari.

    Eu nu am TV,si nu citesc nici ziare, tot ce stiu despre cutremur e de la tine sau cunostinte care se uita la TV. Sper sa fie totul bine. Imi inchipui ca daca ar fi chiar atat de grav, te-ai intoarce acasa cu primul "tren".

    ReplyDelete
  12. Stiu ca suna ciudat, dar eu tot cred ca americanii sunt de vina!

    ReplyDelete
  13. felicitari (pt blog in general si pt postl asta in special)! de 10 stele!

    http://www.youtube.com/watch?v=9-Yd7hMJfc0

    ReplyDelete
  14. pai parca si angela merkel s-a referit la "the apocalyptic events in Japan". asa ca n-o fi doar o apucatura romaneasca ...
    ca sa nu mai vorbim despre fotografiile de pe agentiile de stiri ...

    ReplyDelete
  15. ar trebui sa schimbi titlul blogului tau, ceva gen nihon jin narimashita, gomen nasai.

    ReplyDelete

iertaţi-mă că nu sunt japonez/ povestiri aproape idioate