cipangu

Sunday, January 22, 2012

Căpitanul Roberto şî cu-ai săi marinaaari

Pentru că am fost întrebat cum s-a întâmplat de s-a întâmplat necazul Concordiei, întrerupem programul obișnuit pentru o scurtă înșiruire de lămuriri care o să vă bage și mai tare în ceață.
 
S-a făcut în presă comparația inevitabilă cu Titanicul, că nu s-a schimbat prea tare "echipamentul de salvare de bază". Păi nici nu avea de ce. Ce nu se știe este că pe Titanic bărcile de salvare erau de ajuns (s-a tot spus că erau insuficiente), ce nu au avut ei a fost un plan de evacuare. Și nici pe Bruce Willis în locul lui DiCaprio, cum zicea un banc mai vechi.
 
Membrii echipajului (de la house keeping la dansatoare și entertaineri, de la guest relations până la ultimul fotograf) primesc un instructaj de câteva zile la urcarea pe vas (începutul contractului) în care mai aud una alta despre procedurile de urgență în caz de Doamne ferește. De două ori pe săptămână se fac boat drill-uri - un fel de repetiții ale respectivelor proceduri, în care fiecare membru al echipajului se prezintă la un punct prestabilit, de unde ghidează pasagerii spre bărcile de salvare, gestionând panica și haosul după cum a învățat în cele câteva zile de training. 
  
În caz de urgenţă, nu uitaţi colacul, umbrela şi să zâmbiţi.

Deci, cel puțin teoretic, poți evacua câteva mii de pasageri și echipajul până să se ducă măgăoaia la fund. Într-o situație reală, e drept, lucrurile merg ceva mai greu, eu unul recunosc că m-aș pierde cu firea dacă aș vedea tropăind spre mine o ciurdă de turiste made in USA mugind panicate că vestele de salvare n-au hamburger de rezervă. Dar dacă eu uit ce am de făcut sau sunt deja luat pe talpa adidasului de vreo (cul)turistă, există niște oameni mai antrenați decât mine, ofițerii superiori care dacă nu sunt ocupați cu fetele din corpul de balet sau cu prospăturile de la spa, ar trebui să știe ceva mai bine ce să zică în megafoane.

Unul din căpitanii cu care am navigat era grec. Tinerel, palicar, întotdeauna când se reînnoiau balerinele, le încerca pe toate ca pe pepeni, să vadă care pârâie și avea grijă s-o aleagă pe cea mai crudă, eventual minoră, c-așa-i omu´, carnivoră. La finalul unui boat-drill, s-au auzit din difuzoare ultimele explicații ale căpitanului: „Dacă în cazul unui dezastru căpitanul este inapt pentru a conduce operațiunile, următorul la comandă este Staff Captain. Dacă și Staff Captain este și el indisponibil din cauza vreunui incident neprevăzut, următorul care preia comanda este Chief Officer of Safety. Dacă și Chief Officer of Safety s-a dus, atunci Dumnezeu să ne aibă în pază.” Citatul este absolut autentic. 
 
Și acum să lămurim într-un final cum s-a întâmplat beleaua cu Concordia. Oricâte antrenamente și simulări s-ar fi făcut, dezastrul a fost inevitabil. Şi asta pentru că în niciun manual de proceduri de urgență nu s-a dat următorul caz:
1. căpitanul e italian
2. după ce că e italian, trage vasul mai acana de la ruta inițială cum îşi trag cocalarii mașina-n drum, ca să-i facă cu mâna unui tovarăș de pe mal 
3. căpitanul, despre care probabil am mai amintit că e italian pleacă printre primii motivând "că s-a împiedicat și a căzut în barca de salvare". 
4. în spatele fiecărui căpitan italian de încredere, brav și vertical e o Coană Chirița (în cazul nostru, de peste Prut). Ce-mi e Roberto, ce-mi e Francesco. Ce-mi e Chirița, ce-mi e Domnica Cemortan. Ce mortal…



.............
Update pentru Sabina, o altă întrebuinţare a umbrelei: poţi să distrezi pasagerii în timp ce vasul se scufundă, cum făcea orchestra de pe Titanic.



6 comments:

  1. Am înţeles la ce foloseşte colacul si zâmbetul, dar rămân nedumerită în privinţa umbrelei...

    ReplyDelete
  2. @Sabina
    Pai, unu: nu te bate soarele-n cap. Doi: poţi sări cu ea ca Mary Poppins dacă se tolăneşte vasul pe-o parte pe vreun banc de nisip.
    Trei: ce funambul aş fi eu fără umbrelă? (Vezi update)

    ReplyDelete
  3. Aaa, trişezi, nu eşti pe-o sârmă făcând giumbușlúcuri. Deşi lasă-mă să observ măestria în jocul cu umbrela.

    ReplyDelete
  4. @Sabina
    Păi după numărul cu umbrela pe nas făceam acelaşi lucru pe balustradă, după care pe axul optic. Dar gata, nu mai pun nicio poză.

    ReplyDelete
  5. Bine faci ca nu mai pui alte poze.

    Ca ce nu s-a-ntamplat pe vas apropos de asaltul turistelor mai mult sau mai putin, mai adevarat sau mai fals panicate s-ar putea intampla din cauza lor, a pozelor ca na, cam ai ce vedea... Si macar pe vas stiai cam din ce directie poate navali hoarda pe cand asa...

    Si cum spuneam...de deochi, nu fie cu suparare!

    ReplyDelete
  6. Citind acest articol, mi-am dat seama ca, pasagerii de pe Vasul Concordia nu au fost martorii unei tragedii, ci, mai degraba, a unei "comedii sadice" (daca este corecta aceasta asociere).
    Mi-ar placea sa regasesc, pe acest blog, si a ta varianta cu privire la ziua de 11 septembrie, 2001. :)

    ReplyDelete

iertaţi-mă că nu sunt japonez/ povestiri aproape idioate