cipangu

Friday, May 18, 2012

(II) 3 mai, subsemnatul la Facultatea de Limbi Străine. Un hoț de tablouri la Belle arte

La Limbi Străine mai fusesem la Noaptea Japoneză, ocazie cu care am primit din partea doamnei profesor Anca Focșeneanu o provocare mai mult decât onorantă de a intra în cușca leilor de anul întâi (în majoritate leoaice).

Indiferent de vârstă, n-am știut niciodată răspunsul potrivit la întrebările puse de persoanele de sex feminin, așa că mi-am luat cu mine un ajutor de nădejde, care să-mi mai ia o parte din povară de pe umeri, să-i pot ridica atunci când nu știu ce să zic. 

Eu la Japoneză. Un hoț de tablouri vorbind studenților de la Belle arte.

Spunea cineva despre Nae Caranfil că face filme ca și cum ar exista într-o industrie cinematografică funcțională. Studenții și profesorii de la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine (cel puțin cei pe care i-am întâlnit eu) se încăpățânează „să facă școală”, de-o parte și de alta, ca și cum ar fi parte a unui sistem de învățământ autentic, nu unul condus de impostori care dau cu oiștea-n mang. 

„Nu se știe cine dă și cine primește”, spunea Leon Bloy, citat de Constantin Noica referindu-se la școala ideală. Venisem acolo să dau, dar am plecat încărcat de cât de multe daruri primisem. Știam că nu mă voi întâlni cu niște copii, dar sincer nu m-am așteptat să găsesc atâta maturitate în a privi viața în ochi, atâta seriozitate în joc, atâta silință în a tălmăci necunoscutul. 

Și i-am mai invidiat încă o dată pe studenții anului I. Pentru că nu mai am douăzeci de ani și că pentru mine, versurile lui Nichita Stănescu nu mai sună la fel.

„Se apropie viitorul, se aude, se vede
gândurile pe care le trimiți spre el se întorc mai repede decât altădată
și-mi trec scântei șuierând în viteză, prin suflet
vestindu-l întruna.

Se apropie viitorul, se aude, se vede
și eu fac clădiri tot mai înalte și turle
ca să-l întâmpin din vârful lor
și cu același gest cu care îmi duc palma streașină la sprâncene
așteptându-l
gândurile mi le ridic în lume. (…)”

(va urma)

2 comments:

  1. Mai, George, ma vad nevoita sa te dezamagesc si sa-ti spun ca te aflai in facultatea de limbi straine, nu la litere. si asta asa, ca sa ma aflu si eu in treaba:))

    ReplyDelete
  2. @Anonymous
    Așa este, ai perfectă dreptate. Hm, deci așa se explică și cv-urile miniștrilor.
    Gata, modific peste tot. :)

    ReplyDelete

iertaţi-mă că nu sunt japonez/ povestiri aproape idioate